Online vzdělávání se stává trendem posledních měsíců. Jaké možnosti mají studenti MVŠO?

Online vzdělávání se stává trendem posledních měsíců. Jaké možnosti mají studenti MVŠO?

Pokud chcete ve vzdělávání držet krok s dobou, neměli byste zapomínat i na „ty internety“. V dnešní době je nabídka online vzdělávání opravdu široká, od YouTube, kde najdete odpověď i na to, na co jste odpověď nikdy nechtěli znát, až po řadu vzdělávacích portálů zaměřených na různé oblasti.

Takový vzdělávací portál má i MVŠO, kde se díky webu edulam.cz stalo online vzdělávání každodenním chlebem studentů. Smlsnout si tady můžete třeba na videích zaměřených na marketing, management, ekonomiku nebo IT. Ty si můžete vychutnat kdykoli a odkudkoli.

Digitální vzdělávání tak pro MVŠO není žádnou novinkou, přesto nám koronavirová pandemie otevřela cestu k využití nových nástrojů online výuky. Jaké možnosti využívá MVŠO prozradil Jan Wossala z Ústavu informatiky a aplikované matematiky.

Jak se na MVŠO podařil přechod z přednáškových místností do online prostředí?

Moderní technologie jsou běžnou součástí výuky každého z nás – vytváříme si podklady pro výuku, připravujeme testy, zadáváme výsledky zápočtů a zkoušek do STAGu apod. Současná situace okolo „koronavirové krize“ a související omezení nás přiměly posunout využívání moderních technologií ještě dále. Víceméně ze dne na den byla znemožněna tradiční prezenční výuka a musela být v co nejkratším čase přesunuta do online prostředí. S tou má však většina vyučujících poměrně bohaté zkušenosti i z běžného života – online komunikace prostřednictvím e-mailů či STAGu, zadávání seminárních prací a jejich „sesbírání“ elektronickou cestou či poskytování konzultací telefonicky a e-mailem. Mnoho vyučujících také pravidelně publikuje krátká vzdělávací videa na portálu EDULAM.cz, kde si pak mohou studenti velmi rychle připomenout důležité poznatky, které jim byly předány na přednáškách a cvičeních. Většina vyučujících tak byla v dobré pozici pro okamžitý přesun výuky pouze do virtuálního světa. Ten se dle mých zkušeností a podle informací mnoha mých kolegů, povedl velmi dobře.

Jaký nástroj se pro komunikaci se studenty se uplatnil nejvíce?

Nejčastěji používaným nástrojem v současné době se na MVŠO stal Microsoft Teams, který dokáže poskytnout nejen velmi intuitivní a účinný nástroj pro komunikaci, ale také bohaté možnosti pro prezentování, zadávání a rychlé hodnocení úkolů a samozřejmě i psaní testů či zkoušení. Zejména funkce sdílení obrazovky/okna/prezentace je pro online výuku klíčová – stačí tak nasdílet otevřenou výukovou prezentaci a k ní realizovat přednášku a studenti se okamžitě „přenesou“ zpět do učeben a mohou se cítit opět jako v normální prezenční výuce. Přitom to vše z pohodlí svého domova. Nasdílet lze nejen prezentaci, ale i jakékoliv otevřené okno v počítači nebo přímo celou plochu, je tedy možnost studentům ukázat i specializované aplikace a práci v nich.

Jednou z obrovských výhod setkávání na půdě vysoké školy je dialog mezi studenty a vyučujícími. Neztrácí se přechodem do online prostředí tento rozměr?

Konstruktivní debata samozřejmě do vysokoškolského prostředí patří. I v rámci online výuky ale studenti mohou kdykoliv položit dotaz, který jim vyučující může okamžitě zodpovědět. Navíc se mohou ptát i kdykoliv jindy v rámci týmů a společně nebo s vyučujícím o tématech debatovat. Osobně si tak myslím, že se podařilo přechod do virtuálního světa vzdělávání dobře optimalizovat.

Jak je to s ověřováním znalostí? Je přechod do online prostředí spíše výhodou nebo nevýhodou?

Díky svým možnostem může MS Teams celý proces hodnocení studentů usnadnit. Vyučující mohou studentům kdykoliv zadávat úkoly, nahrát šablonu pro řešení, zadat všechna důležitá data a časy – termín zadání, deadline pro vypracování a odevzdání, zda mohou studenti úkol nahrát i po vypršení termínu atp. Vyučující pak má přehled o počtu odevzdaných úkolů, a ví, kolik prací mu zbývá ke kontrole a okomentování. Pro ověření výsledků vzdělávání pak MS Teams nabízí vytváření testů prostřednictvím formulářů. Pro zkoušení je možno využít i videohovory vyučujícího se studenty.

Používají se i další online nástroje?

Někteří vyučující využívají i další nástroje – např. Socrative - online platformu pro testování nebo Skype či ZOOM pro přednášky, konzultace či zkoušení. Dle mého názoru se Moravská vysoká škola Olomouc a její zaměstnanci se současnou situací vypořádali velmi dobře a jsou připraveni pro potenciální budoucí výzvy.