Student MVŠO v mezinárodním projektu Demola
Student 2. ročníku bakalářského studia Marek Šolc se aktivně zapojil do mezinárodního projektu DEMOLA. Tento projekt má za cíl propojit studenty s firmami a umožnit jim pracovat na reálných projektech. Na základě rozhovoru s Markem Šolcem se dovíte, jakým způsobem DEMOLA funguje, jak probíhá spolupráce mezi studenty a firmami, a jaké přínosy tato zkušenost nabízí. Po přečtení rozhovoru zjistíte více
o této zajímavé zkušenosti.
Jakým způsobem Demola propojuje studenty a firmy a jaký je proces spolupráce mezi nimi?
Demola je mezinárodní platforma původem z Finska, kterou v roce 2008 založila společnost Nokia. Dnes už ale funguje zcela samostatně. Tento projekt propojuje studenty a firmy. V praxi to funguje tak, že firma zadá obecnou otázku (např. budoucnost mobility) a v Demole z ní vzniknou konkrétní projekty (např. Luxusní dovolená v autě). Studenti pak na něm v průběhu deseti týdnů pracují v týmech čítajících maximálně 5 lidí.
Jakým způsobem se mohou týmy scházet a jak často je vyžadováno, aby se účastníci setkávali osobně?
Týmy se mohou scházet online, nebo každé úterý osobně v Ostravě, kde má Demola své zázemí v prostorách MSIC. Jednou za pět týdnů je nutné, aby se účastníci potkali a jednotlivé týmy sdílely průběžný pokrok s ostatními účastníky a odborníky z praxe.
Kolik členů má váš tým a na jakém úkolu pracujete?
Původně jsme na projektu pracovali v pětičlenném týmu, ale postupem času se někteří členové odhlásili, a nakonec jsme zůstali pouze dva. Společně se věnujeme projektu s názvem „Luxury Vacation in Your Car“, tedy „Luxusní dovolená ve vašem autě“. Jak už název napovídá, cílem našeho projektu je přicházet s inovativními nápady, které mohou zlepšit celkový zážitek z cestování autem během dovolené.
Jaké jsou hlavní přínosy projektu Demola pro studenty a pro vás?
Hlavním přínosem projektu pro studenty je rozvoj inovativního myšlení, které Demola aktivně podporuje. Dle statistik si přibližně 30 % účastníků, kteří program absolvovali, v budoucnu založí vlastní start-up. Není nutně pokračováním nápadu z Demoly, ale vychází ze zkušenosti
s podnikatelským myšlením a s ochotou riskovat. Kromě toho si studenti zlepší angličtinu, schopnost komunikace a týmovou spolupráci.
Pro mě osobně bylo zatím největším přínosem zlepšení v angličtině. Myslím si, že opravdu vidím rozdíl. Do budoucna vnímám jako velkou výhodu také rozvoj inovativního myšlení a schopnost přicházet s novými nápady. Přínosné určitě bude i navázání kontaktů se zkušenými lidmi
z oboru, i když většinu z nich potkám až na samotném závěru projektu, takže tuto část zatím nemohu plně posoudit.
Jaké výhody získávají studenti účastí na závěrečném setkání, kde prezentují své výsledky práce?
Na závěrečném setkání každý tým prezentuje výsledky své práce. Prezentace probíhá formou "pitch," kdy se k jednotlivým týmům postupně připojují skupinky odborníků, kterým studenti představují své nápady. Za účast a výsledky získávají studenti certifikát, který je cenným doplňkem životopisu, potvrzením nabytých zkušeností a často i branou k další spolupráci s firmami, které se závěrečného setkání účastní.
Doc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D.


