Zkušenosti s provozováním firmy Linhart Marketing a Coworkingu Olomouc

Posledním hostem ve výuce předmětu Start-up byl Jan Linhart, který se studenty sdílel zkušenosti s provozováním firem Linhart Marketing a Coworking Olomouc. Dozvíte se, jaké aktivity jsou spojeny s coworkingem, kdo je jeho klientem a jaký je rozdíl mezi coworkingem, podnikatelským inkubátorem a vědeckotechnickým.

Autorka článku a rozhovoru: doc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D. 
Manažerka Ústavu podnikové ekonomiky a podnikání 

V jakém oboru jste začal podnikat a v jakém podnikáte dnes?
Začínal jsem v 15 letech v oblasti SEO (optimalizace pro vyhledávače) a naplno jsem se tomuto oboru věnoval 8 let. Dnes mě živí primárně kryptoměny.

Jak jste financoval a jak financujete své podnikání?
Většinu věcí jsem refinancoval ze zisků z podnikání. Několik let jsem prostředky téměř nevyužíval na vlastní spotřebu, což po mnoha letech přineslo své ovoce. Jedinou výjimkou byl nákup coworkingového centra, kde jsem měl hypotéku, tuším na 2 roky.

Co považujete za největší úspěch ve svém podnikání?
Místo čistě finančních úspěchů považuji za úspěch ohromný posun v životech kolegů, kteří s námi pracují nebo pracovali. Z některých se stali jedni z největších odborníků v ČR a bylo skvělé pozorovat jejich kariérní posun a jakou měli radost z práce.

Díky finančním úspěchům jsem pomohl spoustě dobročinných organizací nebo projektů, což považuji za mnohem větší úspěch než možnost koupit si jakýkoli hmotný statek.

Jaké služby nabízí firma Linhart Marketing?
Zaměřujeme se na zvyšování zisku webů z online prostředí. Primárními nástroji jsou SEO, PPC a reklama na sociálních sítích. Před startem kampaní řešíme UX webu, konverzní poměr a jeho možné zlepšení. U menších projektů zajištujeme i technickou stránku webu. 

Jak dlouho podnikáte v oblasti internetového marketingu?
Podnikám od svých 15 let, takže již více než 20 let. Bylo super pozorovat měnící se trendy online marketingu. Zároveň je to nikdy nekončící koloběh učení se nových dovedností.

Působíte také v oblasti coworkingu. Jaké aktivity jsou s tím spojené?
Provozujeme první coworking v Olomouci (zároveň je 9. v ČR). Jedná se spíše o jeden z menších coworkingů, který je na druhou stranu cenově nejdostupnější. Část příjmu plyne i z poskytování virtuálních sídel a pronájmu zasedacích místností.

Můžete popsat klienta coworkingového centra?
Typický uživatel coworkingového centra jsou freelanceři, digitální nomádi, malé startupy nebo dálkově pracující zaměstnanci.

Jaký je rozdíl mezi coworkingovým centrem, podnikatelským inkubátorem a vědeckotechnickým parkem?
Rozdíl spočívá v jejich cílech, poskytovaných službách a typu uživatelů, které přitahují.

  • Coworkingové centrum má poskytovat flexibilní pracovní prostory a podporovat případný networking mezi freelancery – profesionály. Nabízí sdílené pracovní prostory, zasedací místnosti i vybavení. 
  • Podnikatelský inkubátor podporuje rozvoj raných fází startupů a nových podniků poskytováním zdrojů, mentoringu a někdy i financování. Nabízí kancelářské prostory, ale také podnikatelské poradenství, přístup k sítím investorů, mentorů a odborníků, vzdělávací programy a pomoc s business plánováním.
  • Vědeckotechnický park podporuje inovace, výzkum a vývoj, často ve spojení s univerzitami nebo výzkumnými institucemi. Kromě kancelářských prostor a laboratoří poskytuje přístup k technickému vybavení, odbornému poradenství a propojení s akademickou sférou.

Každá z institucí tedy slouží k trošku jinému účelu a je zaměřena na jiný typ klientů, ačkoliv mohou existovat překryvy v tom, co nabízejí.

Kam budete směřovat své podnikání? Bude založeno na umělé inteligenci?
Osobně jsem velký fanoušek umělé inteligence. Stejně jako v mnoha jiných oblastech ale platí, že konkurence je v oblasti AI silná a je důležité najít způsoby, jak odlišit své produkty a služby od ostatních, které jsou na trhu. 

Na závěr, vaše rady a doporučení, jak se stát úspěšným podnikatelem?

  • Hledejte příležitosti a zkoušejte je realizovat co nejdříve. Nebojte se experimentovat a zkoušet nové věci. Inovace mohou být klíčem k odlišení se od konkurence.
  • Pro úspěch musíte být v dané oblasti bud první, nebo nejlepší. Stát se prvním je většinou jednodušší než se stát nejlepším v už zaběhlém oboru. 
  • Co nejdříve začněte delegovat práci a svůj čas věnujte té práci, kterou opravdu nejde nahradit nikým jiným.
  • Work-life balance podle mě v prvních letech podnikání neexistuje a pokud chcete v něčem uspět a najdete službu nebo produkt, po kterém máte poptávku, a dostavují se výsledky, tak se na pár let „kousněte“ a naplno šlapejte do podnikání.Autorka článku a rozhovoru: doc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D. Manažerka Ústavu podnikové ekonomiky a podnikání