Zkušenosti z podnikatelské činnosti v reklamní agentuře
Třetím hostem ve výuce předmětu Start-up byl Patrik Dolák, který se studenty sdílel zkušenosti s provozováním reklamní agentury Arrow Marketing. V krátkém rozhovoru, který po výuce pan Dolák poskytl, se dozvíte informace o činnostech, které marketingová agentura realizuje, jaké nástroje a metriky při tvorbě analýzy klienta využívá, ale také kam se trendy v marketingu ubírají a jakou má se svým týmem vizi do budoucna.
Autorka článku a rozhovoru: doc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D.
Manažerka Ústavu podnikové ekonomiky a podnikání
Jak dlouho a v jaké oblasti realizujete podnikatelskou činnost?
Po střední škole a při dálkovém studiu VŠ jsem pracoval a sbíral zkušenosti ve firmě, která se zabývala marketingem ve farmacii. Bylo tedy logické, že jsem chtěl navázat na své dosavadní zkušenosti v tomto oboru a věnovat se marketingu ještě hlouběji. Moderní marketing vidím v jeho online podobě, které jsem se chtěl ještě více věnovat. Proto jsem se svým kamarádem založil reklamní agenturu Arrow Marketing. Paralelně se věnuji i vlastnímu e-shopu s nářadím a pracovními oděvy, kde využívám moderní marketingové strategie a zkoumám překážky, kterým musí e-shopaři čelit.
Jak přistupujete k financování svých projektů?
Každý projekt, ať už je to reklamní agentura, nebo e-shop, jsou financované z vlastních zdrojů a úspor. V oblasti finanční gramotnosti mi na začátku hodně pomohla MVŠO, jelikož aktivní studenti zde pořádali networkingové akce ve spojení s hrou Cashflow od Roberta Kiyosakiho. Tyto aktivity se později rozšířily do pořádání investičních konferencí Cashflow, které jsem taktéž pomáhal organizovat a konaly se v moderních prostorách MVŠO. Z těchto zkušeností a kontaktů čerpám doteď.
Jaké typy marketingových projektů a kampaní realizujete?
Zaměřujeme se jak na jednotlivé aktivity jako PPC, SEO, vizuální identitu, tak i na komplexní marketingové služby se zapojením outdoorové reklamy. Přicházejí k nám klienti, kteří potřebují poradit nejen s návrhem strategie nebo nového brandu, ale chtějí i tyto návrhy rovnou realizovat a následně vyhodnotit. Pomáháme tedy zvýšit prodeje, počty poptávek, instalace aplikací nebo známost značky. Každý klient a segment je odlišný a pro nás je nejdůležitější, aby klient chtěl svůj byznys posouvat dál a nebál se změn.
Jaké nástroje, metody a metriky při realizaci analýzy klienta využíváte?
Testujeme téměř veškeré nástroje, které najdeme a které by nám mohly pomoci zvýšit efektivitu nebo lépe měřit výsledky. Jako příklady nástrojů, které máme odzkoušené a používáme je na denní bázi, bych určitě uvedl Ahrefs pro analýzu webových stránek v rámci SEO, Smartlook pro zaznamenávání obrazu návštěvníků webu nebo aplikace či Mergado pro úpravu produktových feedů u e-shopových klientů nebo Looker studio pro report výsledků. I díky těmto aplikacím jsme schopni detailněji analyzovat a vykazovat výsledky naší práce.
Kdo jsou vaši zákazníci? Máte stálou klientelu?
Naše klientela je opravdu různá, sahá od malých podnikatelů až po korporátní společnosti. Obrací se na nás startupy, ale také tradiční firmy, které jsou na trhu přes 20 let a dosud jim obchod fungoval, ale konkurence je marketingově předběhla a potřebují udělat změnu. Stejně tak máme menší klienty, kteří působí lokálně, ale neustále je posouváme dál ať už v rámci brandu, tak i tvorby obsahu. Dlouhodobý spokojený klient je náš základ, a to se nám daří.
Jaké marketingové aktivity realizujete pro zviditelnění vaší firmy?
Nejvíce zákazníků máme na základě doporučení od stávajících klientů. To je naše nejlepší reference. Díky tomu, že velmi dobře ovládáme SEO, tak máme klienty z celé České republiky, kteří si nás najdou a osloví nás s poptávkou po konkrétních službách.
Sledujete trendy ve vašem oboru a kde se ubírají?
Trendy sledujeme pravidelně, čerpáme hlavně ze zahraničních zdrojů, které jsou pro nás zajímavé. Největší boom v našem segmentu způsobuje AI a její využití, což je aktuálně v marketingu asi největší téma. AI ovlivňuje jak texty a grafiku, tak i samotné vyhledávače, které používáme jako nástroj reklamy, takže to musíme pečlivě sledovat.
Co vám podnikání dalo, a co Vám vzalo?
Podnikání mi dalo určitě větší svobodu, hlavně v rámci organizace času a také v rámci seberozvoje. Neustále narážíte na překážky, které nikdo jiný za vás nevyřeší, a musíte si s tím poradit. To vás určitě posouvá dál. Je to paradoxní, ale podnikání mi určitě bere více osobního času, i když mám možnost si ho organizovat sám. V podnikání máte větší motivaci a zápal než jako zaměstnanec, a tudíž ten byznys chcete neustále posouvat dál, což je bohužel na úkor třeba přátel, na které nemáte pak už tolik času.
Máte vizi do budoucna, čeho chcete dosáhnout?
I když mají členové našeho týmu už přes 10 let zkušeností v marketingu, tak je agentura a její značka teprve na začátku. Cílem je tedy etablovat agenturu v celorepublikovém měřítku a postupně se dostat k největším značkám na trhu, pro které bychom rádi tvořili marketingové kampaně.
Jak se stát úspěšným podnikatelem ve vašem oboru? Co je třeba proto udělat?
Pokud budete chtít se věnovat online marketingu, tak je to určitě velmi dynamický byznys. Ze zkušenosti vím, že je velký rozdíl, pokud děláte online marketing jako jednotlivec (OSVČ) nebo jako reklamní agentura. Pokud vás marketing baví, tak určitě najdete své místo na trhu i klienty i jako jednotlivec. V reklamní agentuře potřebujete vlastní finanční zdroje a kontakty, abyste začali svou značku budovat a postupně se dostávat k větším klientům. Co je možná úplně nejtěžší, je vybudovat si kolem sebe silný tým specialistů, kteří budou spolehliví a společně s vámi budou agenturu posouvat dál, protože tento byznys je hlavně o lidech.
Pro studenty MVŠO:
Získej cenné zkušenosti na stáži v reklamní agentuře!
Nabízíme ti jedinečnou příležitost, která ti otevře dveře do zajímavého a dynamického odvětví.
Praxi a nové dovednosti u nás získáš prací na rozmanitých projektech od e-shopů po startupy. Inspiraci k nim najdeš v prostorách naší moderní kanceláře.
Zahaj svou cestu v digitálním marketingu. Přihlas se na stáž a tvoř s námi úspěšné kampaně, které zanechávají stopu v digitálním světě. Pro více informací nám napiš na info@arrw.cz.